سایتِ بدون سئو، همانند انسانی است که تهِ چاهی تاریک مانع افتاده و هرچقدر فریاد میزند کسی صدایش را نمیشنود. با رعایت نکات سئو است که میتوانید سایتتان را از این چاه عمیق نتایج گوگل درآورید و صدایش را به گوش کاربرانی که به تعقیب مطالب شما هستند برسانید. در مقالۀ امروز مدرن از اینکه سئو چیست و چرا اهمیت دارد آغاز میکنیم، سپس به بررسی تکنیکهای مختلف سئو (یعنی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری) میپردازیم، در ادامه با سئوی داخلی و بیگانه و نکات مهم هر کدام آشنا میشویم. در واپسین،انجام لیستی از الگوریتمهای مهم گوگل را آوردهایم و یک فایل چکلیست سئو برای شما آماده کردهایم.
پیشنهاد میکنم همین اکنون یا پس از مطالعۀ این نوشتار چکلیست سئو که در آخر برای شما گذاشتهایم را دانلود کنید و اگر امکانش بود پرینت بگیرید. با این چکلیست میتوانید به صورت منظم کارهای سئوی سایتتان را اتمام دهید و پس از واپسین،انجام هر بخش آن را علامت بزنید.
سئو چیست؟
اجازه دهید یک راست بروم سر اصل مطلب و تعریف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگویم. کلمۀ SEO از ساحل هم قرار دادن حروف اول کلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization یعنی چه؟ یعنی:
" بهینه سازی برای موتورهای جستجو "
بهینه سازی برای موتورهای جستجو، به مجموعهای از تاکتیکها و دستورالعملها گفته میشود که اگر بهدرستی انجام شوند منجر به بهتر شدن جایگاه سایت در موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) و افزایش بازدید سایت و هدایت شدامد اغلب میشوند.
چرا سئو اهمیت دارد؟
روز به روز به شمار کاربرانی که از طریق گوگل نیازهایشان را جست و جو می کنند، اضافه میشود. بر بنیاد آمارگرفتن رسمی سایت گوگل یومیه چیزی حدود 3.5 میلیارد سرچ در گوگل اتمام میشود. اکنون آسان میتوانیم درک کنیم که چرا بیل گیتس میگوید که "اگر کسب و کار شما در اینترنت حضور ندارد، به زودی از صحنۀ روزگار حذف خواهید شد."
پس کاربران (مشتریان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زیادی دارند. حال که دستور دهید پیوستگی این بحث را با یک نمونه برایتان پیش ببرم؛
تصور کنید شما یک فروشگاه موبایل هستید و یک وبسیات هم برای خرید و فروش موبایل دارید. بر اساس ابزارهای "اندازهگیری شمار جستجوی کلمات کلیدی گوگل" خرید اینترنتی موبایل یا عبارات مانند آن چیزی حدود 8000 سرچ در ماه دارد.
این احصاء عالی است؛ یعنی ماهانه 8000 نفر هدف خرید موبایل دارند و در اینترنت به پیگیری جایی برای خرید موبایل میگردند. حتما شما هم برایتان بارها قبل آمده است که چیزی را در گوگل سرچ کنید و همانطور که خودتان هم به تجربه دیدهاید، بیش از 80% کاربران در همان صفحۀ نخست نتایج جسجو پاسخ خویش را پیدا میکنند. خیلی کم پیش میآید که کسی در صفحات دوم و سوم به تعقیب پاسخ باشد.
حالا اگر سایت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتایج جستجو باشد، به ندرت کسی میتواند شما را پیدا کند. در درستی شما 8000 مشتری نهفته که آشکارا به دنبال شما بودهاند را از دست دادهاید.
سئو فرآیندی است که به گوگل کمک میکند الی سایت شما را معرفی کرده، مقوله کار و جنبش شما را بفهمد و بر اساس کلمات کلیدی مرتبط مثلا همین خرید موبایل سایت شما را در صدر نتایج جستجو اثر دهد. در درستی سئو به افزایش بازدید سایت شما کمک ویژهای میکند.
البته اینجا لازم است که به نکتهای اشاره کنم. درست است که گوگل یک موتور جستجو است و واژۀ موتور هیچ خاصیت انسانی را به یاد کس نمیآورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نیست. یعنی آدمها نمیگذارند که موتور باشد و بر پای بست، فاکتورهای صرفا مکانیکی و ماشینی سایتها را رتبه بندی کند. موتور جستجوی گوگل علاوهبر رباتهای خودش به رفتار کاربران نیز پروا ویژهای دارد که در ادامۀ این مقاله به آن هم خواهیم پرداخت.
انواع تکنیکهای سئو و توصیههای لازم!
بد نیست که بدانید متخصصان، تکنیکهای سئو را در سه گروه مختلف دستهبندی کردهاند. این گروهها عبارتند از: سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری.
سئوی کلاه سفید: ما واقعاً خیلی خوبیم!
منظور از سئوی کلاه سفید تکنیکهایی است که بر پای بست، قوانین تعیین شده بدست موتورهای جستجو اتمام شده و باعث میشوند رتبۀ سایت بهطور طبیعی در صفحه نتایج گوگل ترفیع پیدا کند. فرایند سئوی کله سفید که بهترین و مناسبترین طریق سئو است، یک شبه انجام نمیشود و نیاز دارد که مدت موعد مشخصی ادامه و دائما روی سایت خویش شغل کنید، ولی در عوض به اصطلاح یک عمر راحتید، گوگل به شما اعتماد میکند و به این راحتی جایگاه شما را به وبسیات دیگری نمیدهد.
راستی اگر به جای سئوی کلاه سفید، سئوی اخلاقی را هم شنیدید شگفتی نکنید؛ از بس که این شیوه بر اساس اخلاق و راستی-راستگویی و حقیقت است به آن سئوی اخلاقی نیز میگویند.
سئوی کلاه سیاه: ما تظاهر میکنیم که خیلی خوبیم!
در مقابل سئوی کلاه سفید، سئوی کلاه سیاه قرار دارد. یعنی چه؟ یعنی برعکس سئوی کلاه سفید، در سئوی کلاه سیاه سعی بر فریب موتور جستجو و دور زدن قوانین آن است.
این روش سئو برعکس روش پیشین خیلی زودتر نتیجه میدهد؛ ولی کارایی آن ابدیت نیست و گوگل هم بیکار ننشسته که فریبش بدهید! گوگل مدام در حال آپدیت و ارائه الگوریتمهای جدید است و دیر یا زود میتواند دست شما را بخواند. مثلاً همین چند سنه پیش عدهای با ساختن لینکهای اسپم و به دردنخور در صفحات گوناگون به رتبههای نکوداشتن در گوگل دریافتی بودند، ولی گوگل با ارائۀ الگوریتم پنگوئن این وبسایتها را جریمه کرد و جایگاهی را که از روشهای تباه به دست آورده بودند از آنها بعد گرفت.
پس چه بسا چند معاش جایگاه نخست گوگل را کسب کنید، ولی ممکن است به همان زودی هم لو بروید و از صحنۀ وب محو شوید. به قول شاعر: ترسم که به کعبه (رتبه نخست گوگل) نرسی ای اعرابی (وبمستر) کاین ره که درون میروی به تُرکستان (نتایج سرانجام گوگل) است.
سئوی کلاه خاکستری: ما خوبیم! ولی نه همیشه.
سئوی کلاه خاکستری به تکنیکهایی گفته میشود که با قوانین موتور جستجوی گوگل مغایرند، اما طوری اجرا میشوند که گوگل متوجه نشوند و نتواند سایتمان را جریمه کند. به ذکر سایر سئوی کلاه خاکستری مشابه سئوی کلاه سیاه است، اما نسبت به آن ریسک کمتری دارد.
مثلاً گاهی سئوکاران کلاه خاکستری شمار زیادی صفحۀ جعلی در شبکههای اجتماعی مختلف (توئیتر، اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، گوگل پلاس و ...) ایجاد میکنند و از این صفحات به سایت خودشان لینک میدهند. خب گوگل فعلاً نمیتواند تشخیص دهد که تمام این صفحات متعلق به خود شما هستند، بنابراین میتوانید فیدبک نکوداشتن از آنها بگیرید. ولی دور هم نیست که الی چند وقت دیگر این راز هم بر ملا شود و دچار جریمۀ گوگل شوید!
توصیه من این است که الی وقتی در زمینۀ سئو حرفهای نشدهاید و با ساختار گوگل و شیوه شغل الگوریتمهای آن آشنایی کاملی ندارید، از این روش استفاده نکنید. چون برخی مواقع یک اشتباه حقیر میتواند سایت شما را در معرض خطر جدی قرار دهد و به آن آفت بزند.
۷ اشتباه رایج در گزینش کلمات کلیدی سایتحتما بخوانید: ۷ اشتباه رایج در انتخاب واژه ها کلیدی سایت
آیا سئو انواع مختلفی دارد؟
خب پاسخ ساده است؛ بله. سئو 2 گونه گوناگون دارد که به آنها سئو یا بهینهسازی داخلی (On-Page SEO) و سئو یا بهینهسازی بیگانه (Off-Page SEO) میگوییم.
سئوی داخلی سایت چیست؟
منظور از سئوی داخلی، بهینهسازی صفحات داخلی سایت برای موتورهای جستجو، با هدف رسیدن به جایگاه بالا در گوگل و افزایش ترافیک سایت است. با سئوی داخلی، موتورهای جستجو به راحتی سایت شما را پیدا کرده و میخوانند، جستار آن را فهم میکنند و اگر استاندارهای لازم را داشته باشد، آن را به عنوان یک سایت مفید برای کاربران میشناسند.
خب، برای انجام سئوی درونی سایت دقیقاً باید چهکار کنیم؟ عقیده من این است که از چک لیست جادویی سئوی درونی بهرهگیری کنید!
چکلیست سئوی داخلی سایت
مراحلی که در این چک لیست خواهید دید، جدیدترین نکات سئو هستند که تا امسال (یعنی سنه 2018) منتشر شدهاند. تمامی این مطالب از تجربیات شخصی ما در مدرن و سایتهای معتبر خارجی جمعآوری شدهاند و بی گمان به شغل شما میآیند؛ پس با خیال آسان از آنها استفاده کنید.
بهینه کردن آدرس (URL) تمام صفحات سایت
یکی از بخشهایی که گوگل به آن پروا میکند، آدرس صفحات گوناگون سایت است. تجربه نشان داده است که هر چقدر که این آدرس کوتاهتر، خواناتر و با موضوع محتوای شما پیوسته باشد، کارایی بهتری روی سئو دارد. برای اینکه تمام نکات مربط به URL سایت را بدانید، مقالۀ «نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت» را که بدست همکار باستانی ما، رامین محمودی عزیز تألیف شده را بخوانید.
تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
تحقیق کلمات کلیدی یعنی اینکه بررسی نماییم و ببینیم مخاطبان هدف ما در اینترنت به دنبال چه چیزهایی هستند و برای رسیدن به آنها چه کلماتی را جستجو میکنند. شما میتوانید با توجه به این کلمات محتوای سایت خویش را تولید کنید یا آنها را بهبود ببخشید. اگر پژوهش واژه ها را به درستی سپریدن دهید، هم مخاطبانتان را بهتر میشناسید و هم میتوانید وضعیت سئوی سایتتان را بهتر کنید.
توجه: تحقیق کلمات کلیدی به هدف جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمیشود، بلکه قصد از آن، جذب آن تقسیم بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان مفید بوده و دقیقاً به تعقیب محتوا یا فرآورده شما هستند.
ما در مدرن یک مقالۀ خوب در مورد پژوهش واژه ها کلیدی داریم و صفر لغایت صد این مبحث را آنجا توضیح دادهایم. پیشنهاد میکنم حد این مقاله را بخوانید.
بهینه سازی عنوان سئو یا Meta title
عنوان سئو چیست؟ عنوان سئو همان عبارتی است که در صفحۀ نتایج گوگل نمایش دیتا میشود. همش سعی کنید عنوان سئوی مطالبتان را جذاب بنویسید و نکات ذیل را در آنها رعایت کنید.
تا جای امکان سعی کنید کلمۀ کلیدی منظور را در ابتدای عنوان سئوی صفحه پیمان دهید و سپس به آن صفت و جزئیات دیگری (مثل راهنما، بررسی، 2018، برترین) اضافه کنید.
تعداد کلمات عنوان کمتر از 55 کاراکتر باشد.
عنوان مطلب یا عنوان سئو را بی گمان تو تگ <H1> پیمان دهید. (برخی سیستمهای مدیریت محتوا مثل وردپرس به طور اتوماتیک این کار را اتمام میدهند، اما اگر CMS شما گونه دیگریست کدها را حد چک کنید.)
زیرتیترهایی غیر از عنوان اصلی را تو تگ <H2> پیمان دهید و کوشش کنید از واژه ها کلیدی هدف در آنها استفاده کنید.
رعایت ساختار در مقاله متن (بهینهسازی H1، H2 و H3)
هنگام فرآوری درونمایه برای تارنگار دائم کوشش کنید که ساختار را در نوشتههایتان رعایت کنید. برای رعایت ساختار عنوان را با سرنویس1 (H1)، تیترهای اصلی را با سرنویس2 (H2) و پایین شاخههای آنها را با H3، H4 و... مشخص کنید. این شغل هم گوگل را برای خواستن مطلبتان بهتر راهنمایی میکند و هم کاربران را. به تصویر زیر نگاه کنید، همانطور که میبینید عنوان یا سوژه اصلی صفحه که در اینجا آبنباتفروشی است با تگ <H1>، پایین شاخههای آبنباتفروشی که به دو دستۀ آبنبات شکلاتی و میوهای بخش شدهاند در تگ <H2> و ذیل شاخههای آنها نیز در تگ <H3> قرار گرفتهاند. شما هم با توجه به جستار و بخشبندیهای متنتان باید ساختاری متناسب را برپایی کنید و عنوانهای هر بخش را با تگهای <H> متمایز کنید.
بهینهسازی انکرتکستها
منظور از انکر تکست همان عنوان لینک است که در همین جمله هم با لینک آبی مشخص شده است (با کلیک روی لینک آبی به صفحۀ انکرتکست چیست هدایت میشوید). حال که چطور باید انکر تکستها را بهینه کنیم؟
از واژه ها کلیدی در انکرتکستها کاربرد کنید.
انکر تکست باید مرتبط با موضوع صفحۀ لینک شده باشد.
برای انکر تکستها راهبرد داشته باشید. برای آشنایی کامل با استراتژی و نحوۀ بهینهسازی انکر تکستها مقالۀ «چگونه انکر تکست (متن لینک) را بهینه سازی کنیم؟» را بخوانید.
بهینه سازی توضیحات متا یا Meta Description
منظور از توضیحات متا یا متا دیسکریپشن متنی است که برای نمایش دیتا شدن در قسمت توضیحات گوگل نوشته میشود (مانند تصویر زیر).
تعداد کاراکترهایی که در توضیحات متا میتوانید استفاده کنید در ابتدا - طبق استانداردهای گوگل – اندک به 155 تا 165 کاراکتر بود، بعد از مدتی در دسامبر سال 2017 گوگل اعلام کرد بر پای بست، الگوریتمهای جدید لغایت 325 کاراکتر قابل نمایش است. ولی همین چند وقت پیش یعنی 14 می 2018، خبر جدیدی به گوش رسید. گوگل اعلام کرد که شمار کاراکترهای توضیحات متا به طور میانه کمی کمتر شده، ولی اینکه گوگل چه شمار از آنها را نمایش دهد وابستگی به محتوای صفحه و توضیحات تألیف شده در متا دیسکریپشن (توضیحات متا) دارد.
در توضیحات متا مرز از واژه ها کلیدی بهرهگیری کنید، ولی آن را بیش از کران با کلمات کلیدی پر نکنید. کوشش کنید خیلی ساده و راحت، طوری که هم گوگل متوجه شود و هم کاربر مقصود و کلیات محتوای صفحه را بفهمد، توضیحات متا را بنویسید.
رعایت کردن چگالی کلمات کلیدی
قبل از هر چیزی سعی کنید در صد کلمۀ نخست محتوایتان از کلمات کلیدی قصد کاربرد کنید. در پیوستگی هم واژه ها کلیدی را طوری در متن توزیع کنید که هم گوگل هدف شما را بفهمد و هم اینکه لطمهای به مفهوم نوشتار وارد نشود. چون به هر حال جستجوی معنایی (Semantic Search) گوگل و الگوریتم مرغ مگس خوار در حال ترقی است و پر کردن متن با کلمات کلیدی بدون در نظر اخذ بار معنایی آنها نه تنها سودی ندارد بلکه به ضررتان هم خواهد بود. پیشنهاد میکنم برای آشنایی اغلب با بهینه سازی واژه ها کلیدی در محتوا، مقالۀ «چگالی یا تراکم کلمات کلیدی چیست؟» را بخوانید.
لینکسازی داخل سایت
لینک سازی در تقسیم سئوی داخلی سایت به دو تقسیم دسته میشود:
لینک دهی به دیگر مطالب یا محصولات وبسایت خودتان
سعی کنید در هر مطلب 2 لغایت 5 لینک به سایر مطالب داشته باشید. چرا؟ چون این پیشه مایه میشود کاربران موعد اکثریت را در سایت شما سپری کنند و به گوگل این پیام را برسانند که سایت شما را اخ دارند، پس این فرایند به طور خود به خویش باعث افزایش بازدید سایت شما میشود.
لینک دادن به وبسایتهای خوب دیگران
متاسفانه بعضی از دوستان وبمستر و خبره محتوا در این مورد کمی خساست به هزینه میدهند و اندیشه میکنند که این پیشه مایه بالا رفتن ارزش سایت رقیب میشود. خب این موضوع کاملاً صحیح است؛ اما حُسن این شغل در چیست؟
اولاً با این شغل به گوگل پرتو میدهید که محتوای صفحۀ شما پیوسته با آن صفحۀ نکویی است که لینک کردهاید و چه بسا حتی این پیغام را به گوگل برسانید که مطلبی کاملتر از نوشتۀ رقیب تولید کردهاید. از طرف دیگر این کار شما نیت خوب شما را به رقبا پرتو میدهد و گمان کردن دارد که آنها هم دلشان نرم شود و لینک سایت شما را در سایتشان قرار دهند :D.
استفاده کردن از کدهای نشانهگذاری اسکیما
کدهای اسکیما همانند سیگنالهایی هستند که به گوگل میفهمانند یک دسته مشخص از سایت دربارۀ چه چیزی صحبت میکند. مثلاً با یک تکه کد اسکیما میتوان پرتو عدل که در این تقسیم سایت نظرسنجی کاربران پیمان داد، یا محتوای این بخش دربارۀ یک فیلم سینمایی است یا حتی از این سرنوشت میتوان یک بازی دانلود کرد.
سئو چیست؟ |
البته این کدها گرد دوتا نیستند، با مراجعه به سایت schema.org تمام کدهای اسکیما را میتوانید ببینید و در صورت لزوم از آنها در سایتتان کاربرد کنید. حالا احتمالاً بپرسید که به کارگیری کدهای schema چه تاثیری رو سئوی سایت دارد؟ برای اینکه پاسخ سوالتان را پیدا کنید همین اکنون که یک تب جدید در مروگرتان باز کنید و اسم یک منش یا فیلم معروف را در گوگل جستجو کنید. اکنون در سمت راست صفحه نتایج چه میبینید؟ به احتمال زیاد در سمت راست صفحه یک سری اطلاعات طبقهبندی شده را میبینید. خب چه بسا فکر کنید که اطلاعات تنها از سایتهای خارجی گرفته میشوند بعد تاثیری روی سایت ما ندارد. اگر نظرتان این است خوب به تصاویر زیر نگاه کنید.
دل از بزرگترین شرکتهای چند ملیتی و چند بخشی جهان است و در ساخت لپ تاپ هم مهارت دارد. در این مطلب به معرفی بهترین لپ تاپ های 2020 دل پرداختهایم.
دل انواع زیادی از رایانههای قابل حمل قدرتمند را ارائه کرده است و اکثر آنها هم کارآمد هستند و هم ارزش اقتصادی خوبی دارند. اگر با این برند آشنا باشید، احتمالا نسبت به کیفیت محصولات و خدمات پس از فروشش آشنا هستید.
اگر به برندی وفادار هستید، عاقلانهترین کار محدود کردن لیست محصولات برند مورد نظرتان است زیرا از این طریق راحتتر میتوانید دستگاه مورد نظرتان را خریداری کنید. در این مطلب بهترین لپ تاپ های 2020 دل را معرفی کردهایم. برای تهیه این راهنمای خرید 40 ساعت زمان صرف شده است تا بهترین محصولات دل با یکدیگر مقایسه شوند و نتیجه نهایی در قالب معرفی 9 محصول ارائه گردد. با تکراتو همراه باشید.
لتیتود 7480 جدیدترین لپ تاپ تجاری دل است. این محصول مخصوص افرادی ساخته شده است که زمان زیادی را از اوقات کاری خود با یک رایانه سپری میکنند. لتیتود 7480 با وزن 1361 گرم ویژگیهای زیادی را در اختیار کاربرش میگذارد. این لپ تاپ کاری به یک نمایشگر 14 اینچی فول اچ دی ضد درخشش با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی مجهز شده است و با یک بار شارژ باتری چهار سلولیش به مدت 13 ساعت فرامین شما را انجام میدهد.
دل در ساخت این لپ تاپ جدیدش از یک پردازشگر نسل هفتمی 2.8GHz اینتل کور آی 7 7600 یو، حافظه داخلی 256 گیگابایتی SSD و رم 16 گیگابایتی DDR4 استفاده کرده است تا این اطمینان را به کاربرش بدهد که همه نیازهایش را تامین میکند. سیستم عامل ویندوز 10 پرو 64 بیتی، کارت گرافیک اینتل اچ دی 620 و چند قابلیت اتصالی و پورت نظیر بلوتوث 4.2، دیسپلی پورت، یو اس بی نوع سی و HDMI از دیگر ویژگیهایی هستند که این محصول را به یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل تبدیل کردهاند.
ایکس پی اس 13 همیشه یکی از بهترین لپ تاپ های موجود در بازار بود است؛ دل در سال گذشته تنها نقطه ضعف این محصول را (جای دوربین وب کم) رفع کرد تا بتواند کارایی بهتری را در اختیار کاربرانش بگذارد. در مدل قبلی این محصول دوربین وب کم به جای این که در بالای نمایشگر نصب شود، در پایین نمایشگر نصب شده بود و نمیتوانست کارایی خوبی را ارائه کند.
در مدل جدید دل جای این دوربین را دوباره به بالای نمایشگر منتقل کرده تا بتواند استفاده راحتتری را ارائه کند. این تغییر باعث حذف قابلیت تشخیص چهره ایکس پی اس 13 شده است، اگرچه که این محصول یک اسکنر اثر انگشت را به جای آن در اختیارتان میگذارد.
ایکس پی اس 13 قدرت و سرعت زیادی دارد زیرا به نسل هشتم پردازشگرهای اینتل ویسکی لیک Core i7-8565U، رم 16 گیگابایتی و هارد 256 گیگابایتی SSD مجهز است. این لپ تاپ کارآمد به طور استاندارد با یک نمایشگر 13 اینچی ارائه میشود، ولی شما میتوانید آن را با یک صفحه نمایش لمسی 4 کی هم سفارش دهید.
دو پورت تاندربولت 3، یک پورت یو اس بی نوع سی، یک ریدر کارت حافظه میکرو SD و طراحی زیبا از دیگر ویژگیهایی هستند که این محصول 1225 گرمی را به یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل تبدیل کردهاند.
بهترین لپ تاپ های گیمینگ 2020 : وقت پمپاژ آدرنالین رسیده
اینسپایرون 15 3000 محصول جدیدی از یکی از محبوبترین خط تولیدهای دل است و به هیچ وجه شما را دلسرد نمیکند. این محصول با هدف نمایش محتویات چند رسانهای ساخته شده است و با نمایشگر 15 اینچی HD واضح، اسپیکرهای Waves MaxxAudio Pro، جک هدفون و درایو دی وی دی داخلی خود همه نیازهای رسانهای کاربرش را رفع میکند.
اینسپایرون 15 3000 به یک رم 8 گیگابایتی DDR4، درایو حالت جامد 256 گیگابایتی و نسل دهم پردازشگرهای اینتل کور مجهز شده است تا سرعت و قدرت مطلوبی را ارائه کند. این لپ تاپ پیشرفته در قالب یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل یک باتری 42 وات ساعتی 3 سلولی، یک پورت HDMI، یک ریدر کارت حافظه میکرو SD و دو پورت یو اس بی 3.1 را نیز در خود دارد.
اینسپایرون 15.6 اینچی یک لپ تاپ اقتصادی با نمایشگر لمسی است، ولی برخلاف آنچه قیمت اقتصادیش نشان میدهد قدرت بسیار زیادی را در اختیارتان میگذارد. این محصول 2359 گرمی از یک پردازشگر 2.4GHz دو هستهای اینتل کور i5، رم 6 گیگابایتی و هارد 1 ترابایتی بهره میبرد و محتویات رسانهای مختلف را روی یک نمایشگر 16.6 اینچی TrueLife ال ای دی دارای رزولوشن 1366 در 720 پیکسلی و سیستم روشنایی پشتی نشان میدهد.
از دیگر ویژگیهای این مدل میتوان به یک صفحه کلید راحت، اسپیکر قدرتمند MaxxAudio با صدای واضح، دی وی دی درایو و مجموعهای از انواع پورتها نظیر یو اس بی 2، یو اس بی 3 و ریدر کارت حافظه میکرو SD اشاره کرد.
اینسپایرون 11 یک لپ تاپ اقتصادی 1279 گرمی با نمایشگر 11.6 اینچی اچ دی است و از یک پردازشگر اینتل سلرون ان 3060 با سرعت 2.48GHz، رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی 32 گیگابایتی eMMC و اسپیکرهای قدرتمند Waves MaxxAudio بهره میبرد.
بهترین لپ تاپ های اقتصادی 2020 : گاهی هرچقدر کمتر پول دهید، بیشتر آش میخورید
این رایانه همراه در ظاهر ضعیف به نظر میرسد اما به راحتی همه کارهای روزمره شما را انجام میدهد. اینسپایرون 11 یک صفحه کلید راحت، پد لمسی کارآمد، پورت کارت حافظه میکرو SD و پورت یو اس بی 3 را نیز در اختیارتان میگذارد و سیستم عامل ویندوز 10 و مجموعه کامل نرم افزارهای آفیس را هم بر روی خود دارد.
اگر به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند، زیبا و هیبریدی هستید تا بتوانید از آن به عنوان تبلت هم استفاده کنید، ایکس پی اس 13 2 در 1 را به عنوان یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل به شما پیشنهاد میکنیم.
مدل استاندارد این لپ تاپ پرچمدار به یک نمایشگر 13.4 اینچی اینفینیتی اج با رزولوشن 1920 در 1200 پیکسلی و نسبت تصویر 16 به 10، پردازشگر اینتل Core i3، رم 4 گیگابایتی و حافظه 256 گیگابایتی مجهز است، ولی شما میتوانید آن را در مدلهای قویتری نیز با پردازشگر اینتل کور i5 و رم 8 گیگابایتی و پردازشگر اینتل کور i7 و رم 16 گیگابایت خریداری کنید. مدل دارای تراشه مرکزی کور i7 با دو پیکره بندی دارای کارت گرافیکهای متفاوت پیشرفته عرضه میشود و تا 512 گیگابایت حافظه داخلی را در اختیارتان میگذارد.
دل در سال 2019 سیستم خنک کاری ایکس پی اس 13 2 در 1 را نیز ارتقاء داد، به همین دلیل میتوانید اطمینان داشته باشید که این لپ تاپ به سادگی داغ نمیکند. شما میتوانید این محصول را با یک نمایشگر دارای رزولوشن UHD هم خریداری کنید.
اینسپایرون 7000 یکی دیگر از لپ تاپ های پرچمدار دل است. این محصول هم از طراحی 2 در 1 و یک شاسی بسیار باریک بهره میبرد و برای انجام امور کاری و اجرای بازیهای مختلف هم کارایی بسیار خوبی دارد. قلب تپنده این رایانه قابل حمل یک پردازشگر 3.4GHz اینتل کور آی 5 است که توسط یک رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی SSD پشتیبانی میشود.
اینسپایرون 7000 به دلیل وزن 1628 گرمیش در دسته بندی لپ تاپ های اولترابوک قرار نمیگیرد، ولی حمل پذیری بسیار بالایی دارد. این رایانه قابل حمل یک نمایشگر 13.3 اینچی IPS لمسی 1920 در 1080 پیکسلی با قابلیت چرخش 360 درجه و استفاده در چهار حالت، باتری قدرتمند با قابلیت عملکرد به مدت 7 ساعت با یک بار شارژ و صفحه کلید کارآمد دارای سیستم روشنایی را در کنار اسپیکرهای باکیفیت MaxxAudio در اختیارتان میگذارد.
برند اِلین ور وظیفه طراحی، ساخت و عرضه لپ تاپ ها و رایانههای گیمینگ شرکت دل را برعهده دارد. جدیدترین محصول این زیرشاخه مشهور لپ تاپی به نام اِریا – 51 ام است که توانسته سر و صدای زیادی را به پا کند. این دستگاه همان نمایشگر 17 اینچی 1080 پیکسلی 144Hz مدل m17 را روی خود دارد، اما به شاسی بسیار بزرگتری مجهز شده است تا بتواند سخت افزارهای قدرتمندتری را در خود جای دهد.
اِریا – 51 ام مانند سایر لپ تاپ های اِلین ور با پیکره بندیهای مختلفی ارائه شده است تا بتواند پاسخگوی نیاز بودجههای خرید و معیارهای مختلفی باشد.
پیشرفتهترین مدل این محصول به یک پردازشگر اینتل آی 9 9900 یو، کارت گرافیک انویدیا آر تی ایکس 2080 و رم 32 گیگابایتی مجهز شده است تا بتواند هر بازی سنگینی را به راحتی با گرافیک 1080 پیکسلی اجرا کند. قیمت لپ تاپ های پیشرفته اِلین ور همیشه گران است، اما مطمئن باشید که از خرید آنها پشیمان نمیشوید.
لتیتود 5530 یک لپ تاپ باریک با عملکرد متحیر کننده است. این محصول برای طراحان و کاربران خلاق ساخته شده و قدرت کافی را برای ویرایش هر عکس و فیلمی در اختیار این افراد میگذارد.
یک نمایشگر 4 کی لمسی زیبا، پردازشگر اینتل زنون و کارت گرافیک انویدیا کوادرو پی 2000 از ویژگیهایی هستند که این محصول را به یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل تبدیل کردهاند. لتیتود 5530 با وزن کمتر از 2268 گرم و ضخامت کمتر از یک اینچ ساخته شده است، حمل پذیری بسیار خوبی دارد و عملکرد منحصربفردی را ارائه میکند.
لتیتود 7212 راگد اکستریم لپ تاپی مجهز به یک زره بسیار مقاوم است و میتواند کارایی یک تبلت بسیار مقاوم را نیز در اختیارتان بگذارد. این محصول محکمترین لپ تاپ موجود در بازار نیست، اما یکی از بهترین لپ تاپ های مقاوم سازی شده جهان محسوب میشود و علاوه بر این قیمت بسیار خوبی دارد، از این رو افراد بیشتری میتوانند آن را خریداری کنند.
لتیتود 7212 راگد اکستریم، به عنوان یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل با استانداردهای مقاومتی نظامی ساخته شده است و به همین دلیل میتواند ضربات ناشی از سقوط، فشار انفجار، تغییرات دما و حتی شوکهای الکترومغناطیسی را تحمل کند. یک کاربر عادی شاید با دیدن چنین ویژگیهایی تعجب کند، اما اشخاص فعال در محیطهای غیرعادی و خشن به محصولی با چنین مشخصاتی نیاز دارند. لتیتود 7212 راگد اکستریم علاوه بر این تجهیزات خاصی را مانند باتریهای دارای قابلیت تبادل حرارت، ماژول اسکنر بارکد و تکیه گاه سینهای در اختیار کاربرش میگذارد.
این محصول از نظر سخت افزاری به یک پردازشگر 2.6Ghz، رم 8 گیگابایتی و حافظه داخلی 256 گیگابایتی مجهز است و از این نظر خیلی متحیر کننده نیست، ولی در قالب یکی از بهترین لپ تاپ های 2020 دل قدرت کافی را برای انجام کارهای سنگین در شرایط نامساعد به کاربرش میدهد.
بهترین لپ تاپ های 2020 : با بهترین لپ تاپ های سال آینده آشنا شوید
حمل پذیری: لپ تاپ های سری ایکس پی اس دل حمل پذیری بسیار بالایی دارند و به همین دلیل شما میتوانید خیلی راحت آنها را با خود به هر جایی ببرید. اگر فاکتور حمل پذیری اهمیت چندان زیادی برای شما ندارد، توصیه میکنیم که دستگاهی را از سری محصولات اِلین ور دل خریداری کنید. این لپ تاپ ها دو یا سه برابر سنگینتر از سری لپ تاپ های ایکس پی اس هستند، ولی قدرت و کارایی بسیار خوبی را ارائه میکنند.
سیستم عامل: بیشتر زیرشاخه های دل محصولات خود را با سیستم عامل ویندوز ارائه میکنند، از این رو به سادگی میتوانید لپ تاپ مورد نیاز خود را در بین محصولات این برند چند بخشی پیدا کنید. اگر هم که به دنبال محصولی با قیمت اقتصادی هستید و بیشتر میخواهید کارهایی نظیر وب گردی و پردازش کلمه را با آن انجام دهید، باز هم جای نگرانی نیست زیرا دل چندین لپ تاپ دارای سیستم عامل کروم را هم وارد بازار کرده است.
گیمینگ: بیشتر لپ تاپ های سری لتیتود و ایکس پی اس قدرت کافی را در خود دارند تا بازیهای مختلف را اجرا کنند و در این بین محصولات سری پریسیژن (Precision) هم هستند که میتوانند قدرت بیشتری را نیز برای اجرای بازی ها و انجام کارهای اداری در اختیارتان بگذارند. با این حال اگر تنها هدفتان از خریدن یک لپ تاپ اجرای بازی است، به شما توصیه میکنیم که به سراغ محصولات سری اِلین ور دل بروید زیرا هدف اصلی ساختن این لپ تاپ ها اجرای بازیهای پیشرفته با کیفیت بالا و تنظیمات سنگین است.
منبع:
شرکت خودروسازی سایپا و گروه مپنا طی یک تفاهم نامه همکاری مشترک، نخستین خودروی برقی ایرانی را تولید خواهند کرد. با بررسی بیشتر این خبر همراه باشید.
با هدف طراحی، توسعه، تأمین قطعات و تولید نخستین خودروی الکتریکی ایرانی، عباس علیآبادی و سیدجواد سلیمانی مدیران عامل گروه مپنا و گروه خودروسازی سایپا تفاهم نامه همکاری میان دو شرکت امضاء کردند. بنابر مفاد این قرارداد، دو شرکت به مشارکت و همکاری در خصوص طراحی، نمونهسازی، تست، تجاریسازی و تولید خودروهای جدید با پلتفرم الکتریکی اقدام خواهند کرد. مدیرعامل گروه مپنا در مراسم امضاء این تفاهمنامه، از پروژه مشترک تولید نخستین خودرو برقی ایرانی میان دو شرکت خبر داد. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا جزئیات این خبر را با هم بررسی کنیم.
مدیرعامل شرکت سایپا، عباس علیآبادی، گروه دانش بنیان مپنا را در عرصه صنعت توامند توصیف کرد و از رنامهریزیها و پیشرفتها و دستاوردهای سایپا در زمینه توسعه محصول و طراحی خودروهای جدید سخن به میان آورد. این بلندپروازیهای سایپا در حالی است که انتقادات فراوانی به ایمنی و کیفیت محصولات این شرکت وارد میشود.
رئیس سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۲، پراید، یکی از پرفروشترین محصولات سایپا را رکورد دار وسایل نقلیه در کشته شدن ایرانیان لقب داد. به گفته وی در آن سال ۱۳.۶ درصد تصادفات منجر به فوت به پراید اختصاص داشته و بیش از ۲۴۵۴ نفر جان خود را از دست دادهاند.
از سوی دیگر در طول این چندسال پروژههای بلندپروازانه بدون سرنوشت در حوزههای مختلف کم نداشتهایم. ناگهان یک جو رسانهای برپا میشود و پس از مدتی آرام میشود و دیگر خبری از آن نمیشود. به عنوان مثال هنوز منتظریم ببینیم سامانه پست پلاس آقای جهرمی کی قرار است مرسولهها را جابهجا کند. همین دیروز وزیر جوان از پروژه بلندپروازانه ارسال فضانورد ایرانی به مدار زمین گفت. مشخص نیست با سازمان فضایی که ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ بودجه به آن اختصاص داده شده چگونه قرار است انسان به فضا بفرستیم.
سئو یکتا از زیرمجموعههای دیجیتال مارکتینگ است که اگر در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید یا به موضوعات مرتبط با آن علاقمند باشید، ناگزیر هستید برای یادگیری آن وقت بگذارید.
احتمالاً شما هم چنین جملاتی (یا مانند آنها) را بسیار شنیدهاید:
«شما باید روی سئو سرمایه گذاری کنید.»
«شما دیده نمیشوید؛ اگر در صفحهی نخست گوگل نباشید اصلاً حضور شما در فضای آنلاین بیهوده است.»
«چرا سئوکار نمیآورید تا مسئولیت بهینه سازی سایت شما برای موتورهای جستجو را به عهده بگیرد؟»
«اگر سایت … اثناء جستجوی واژه … در صفحهی اول گوگل میآید، به خاطر یک سری تکنیک است. اسم این تکنیک ها سئو است.»
«الگوریتمها عوض شده. کافئین؟ پاندا؟ مرغ مگس خوار؟ کبوتر؟ سیستم دیپ مایند؟»
«ما میتوانیم شما را به صفحهی اول موتورهای جستجو بیاوریم. مطمئن باشید این منطقیترین سرمایه گذاری شماست.»
درسهای مربوط به سئو در متمم با منظور پرورش متخصص سئو طراحی نشدهاند.
بلکه قصد اصلی ما، آشنایی دوستان متممی با کلیات SEO و بعضی از پایهایترین تکنیک های سئو است. تا هم بتوانند کارهای ساده و اولیهی سئو برای سایت یا وبلاگ خویش را مدیریت کنند و هم در صورت علاقه، مسیری برای مطالعه و یادگیری بیشتر سئو پیش روی آنها ترسیم شود.
آنچه در پیوستگی میخوانید:
سئو مخفف چیست؟
تعریف سئو
موتورهای جستجوی پراستفاده
نقش سئو در کیفیت محتوا
چیزهایی که با سئو سایت اشتباه گرفته میشوند
تکنیک های سئو کلاه سیاه در برابر کلاه سفید
هدف ما در درس تعلیم سئو
برخی از مهمترین تکنیکهای سئو
منابع و مراجع ما در آموزش سئو
سئو مخفف چیست؟
کلمهی SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است که میتوان آن را به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برگردان کرد. البته خویش سئو هم در فارسی زیاد رایج شده و حتی برخی مواقع ترکیبهای اضافی و توصیفی و عبارات فعلی (مانند بهبود سئو، سئو کردن، سئو سازی) را نیز با آن میسازند و بهکار میبرند.
هدف روش های سئو این است که هنگام جستجوی کاربران در گوگل و سایر موتورهای جستجو، این موتورها رتبهی بهتری را به مقالهها و محتوای یک سایت اختصاص دهند.
تعریف سئو و چند نکته در ارتباط با SEO
اگر چه به عقیده نمیرسد پافشاری بر اهمیت SEO چندان ضروری باشد، ولی بد نیست مروری به برخی آمارهای منتشر شده درباره موتورهای جستجو داشته باشیم.
طبیعی است که با پروا به شیوه اجرای تحقیق، آمار و ارقام ارائه شده بدست منابع مختلف، میتوانند متفاوت باشند؛ بنابراین چه بسا بهتر باشد به جای تمرکز بر مقدار دقیق اعداد، اغلب به پیمانه و اهمیت نسبی آنها توجه کنیم:
مردم دانشمند روزانه بین ۶ تا ۷ میلیارد بار از موتورهای جستجو استفاده میکنند (منبع).
هفتاد الی هشتاد درصد جستجوگران، به لینکهایی که به چهره تبلیغ (با پرداخت پول) بدست موتورهای جستجو از دسته گوگل، نمایش داده میشوند، نگاه نمیکنند.
کسی که از طریق کلیک کردن روی لینک در موتور جستجو وارد فضای آنلاین شما میشود، در مقایسه با کسی که شما برای بازاریابی به سراغ او رفتهاید، برای تبدیل شدن به یک مشتری هزینهی کمتری خواهد داشت.
جستجو بر روی موبایل طی سالهای تازه همواره روندی افزایشی داشته و از سنه ۲۰۱۵ به بعد، سرچ موبایل از سرچ دسکتاپ بیشتر شده است. در ضمن در حال حاضر، بهره دسکتاپ در میانی ابزارهای پیوست به اینترنت در سطح جهان کمتر از ۵۰ درصد است (منبع).
سهم موبایل و تبلت و دسکتاپ از فضای وب
[ مطالعه بیشتر: اهمیت سئو – چرا سئو مهم است؟ ]
در حال حاضر کدام موتورهای جستجو اغلب استفاده میشوند؟
کم نیستند کسانی که موتور جستجو و گوگل را به عنوان واژههای همچم به پیشه میبرند.
البته به سادگی هم نمیتوان از این شغل ایراد گرفت؛ چون حتی Google کردن هم به عنوان یک کارواژه در زبان انگلیسی پذیرفته شده است.
برای دریافت مشاوره رایگان با آوش تک در ارتباط باشید.
با این حال احتمالاً مناسب باشد به دو گزارش که بدست سایت معتبر Search Engine Land منتشر شده اشاره نماییم تا در خاطرمان بماند که تنها بازیگر صنعت جستجو، موتور جستجوی گوگل نیست:
در نمایشگاه CES امسال کمپانی ایسوس با دو اسمارت فون به میدان رقابت آمده بود که یکی زنفون 2 و دیگری زنفون زوم نام داشت. زنفون زوم یک پله بالاتر از اغلب اسمارت فونهای فعلی است زیراکه از زوم اپتیکال بهره میبرد و کاربر میتواند تا سه برابر به سوژه مورد نظر نزدیک شود بدون آن که کیفیت تصاویر کاهش یابد. زوم اپتیکال 3X به همراه سنسور 13 مگاپیکسلی جالب بهنظر میرسد اما ابتکار جدیدی نیست.
میپرسید چرا؟ زیراکه سامسونگ حدود 10 سال قبل چنین کاری را با معرفی SPH-S2300 کرده بود. محصولی که دارای زوم اپتیکال بود و توانست همتای خود را با فاصله زیادی شکست دهد. حدود یک ماه قبلتر از این که سامسونگ این محصول را معرفی کند کمپانی شارپ موبایلی را با نام V602SH معرفی کرده بود که تنها 2X زوم اپتیکال داشت اما سامسونگ توانست با زوم اپتیکال 3X و سنسور 3.2 مگاپیکسلی خود محصول شارپ را شکست دهد. محصول سامسونگ تنظیمات زیادی را در اختیار کاربر قرار میداد و قادر بود تا ISO 400 افزایش یابد. همچنین از فلاش زنون بهره میبرد.
احتمالا حالا این سوال را میپرسید که چرا تاکنون چنین اسمارت فونی را ندیده بودیم؟ علت اصلی این بود که سامسونگ این محصول را تنها در فروشگاههای کره عرضه کرد و فروش جهانی نداشت. بعد از موفقیت این محصول، سامسونگ نسخه بعدی آن را نیز با نام SPH-V7800 معرفی کرد که سنسور 5.2 مگاپیکسلی داشت و همچنان قادر به بزرگنمایی 3X بود.
اما سامسونگ هیچ گاه ساخت موبایل با زوم اپتیکال را رها نکرد و در سالهای 2004، 2005 و 2006 نیز محصولاتی را معرفی کرد که مهمترین تفاوت آنها در بخش دوربین، مگاپیکسلشان بود که از 7، 10 و 12 مگاپیکسل بهره میبردند.
پس اگر ایسوس زنفون زوم را یک ابتکار جدید و نو میدانید باید بگوییم که این محصول به هیچ وجه ایده جدیدی ندارد و تا کنون تلفن همراههای زیادی با زوم اپتیکال وارد بازار شدهاند که جدیدترین آنها را نیز سامسونگ با نام گلکسی K معرفی کرده است.
منبع: