کمپین تبلیغاتی یک سری از پیامهای تبلیغاتی است که یک ایده و تم مشترک را با مخاطبین به اشتراک میگذارند و یک ارتباط بازاریابی یکپارچه را تشکیل میدهد. ارتباط بازاریابی یکپارچه (IMC)، پلتفرمی است که در آن گروهی از افراد میتوانند ایدهها و عقاید خود را به یک اصل رسانهای بزرگ تبدیل کنند. کمپینهای تبلیغاتی از کانالهای رسانهای متنوع در یک چارچوب زمانی خاص استفاده میکنند تا مخاطبان را بشناسند و آنها را تحت تأثیر قرار دهند.
تم کمپین، پیام اصلی است که مخاطبین آن را حین انجام فعالیتهای تبلیغاتی دریافت میکنند. تمرکز اصلی کمپین بر تم است که انگیزه اصلی فعالیتهای مجموعه تبلیغات فردی و ارتباطات بازاریابی را تعیین میکند. کمپینهای تبلیغاتی معمولا با هدف استفاده در یک دوره مشخص تولید میشوند. اما بسیاری از آنها موقتی هستند چون بعد از مدتی مشخص میشود که مؤثر، رقابتی و ترکیبی از عناصر بازاریابی نیستند.
کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار کمک می کند تا بهترین استراتژی های پیشبرد فروش را برای محصولات و خدمات شرکت شناسایی کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات بدهید یا برنامه ای برای ترفیع محصول خود داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندها هدایت کند.
قبل از اینکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، باید جایگاه شرکت خود را در بازار و جایگاهی که می خواهید به آن دست یابید را مشخص کنید. سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات یا خدمات شما قبل از برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد.
کمپین تبلیغاتی پیامهای تبلیغاتی است که یک تم مشترک را با مخاطبین به اشتراک میگذارند
انواع کمپین های تبلیغاتی :
Generic Ad : تاکید روی نوع محصول نسبت به برند
تاکید روی ارائه دهنده ی محصول ندارد به جای آن روی منابع کلی محصول و فوائد آن تمرکز دارد.
Product Ad: تمرکز روی نمایش منافع و مزیت های محصولات قیمت ، ارزش و کارکرد محصول
Brand Ad : تاکید روی برند محصول(ممکن است اشاره ای کوچک به محصول داشته باشد یا نه) اساس Brand Ad بر ساخت تصویر ذهنی برای برند می باشد برای کل محصولات پیشنهاد واجد ارزش با استفاده از ساخت تصویر ذهنی خوب برای برند.
Co-operative: تبلیغات و پروموش هایی که در مدت محدود با پیشنهادات خاص از لحاظ قیمتی و یا خریدهایی با هدیه ارائه می شود.
Retail Ad : پیام هایی که براساس برندهای موجود یا محصولات موجود که ارزش ذره ای توسط فروشگاه خرده فروش پارکینگ رایگان یا فروشگاهی ۲۴ ساعته با کافه رستوران و…
Range Ad: تبلیغ محدوده ی کامل از محصولات
تمام محصولات برند یک تبلیغ نمایش داده می شود.
Corporate Advertising: تبلیغ شرکت ( تولیدی ، خدماتی یا بازرگانی)
همچنین برای شرکت های مالی برای ارائه خدمات مالی جدید یا رونمایی از فرصت سرمایه گذاری جدید یا به دست آوردن مشتریان جدید
Direct Response Ad : تبلیغات مستقیم از تولید کننده یا توزیع کننده بدون واسطه خرده فروش و عمده فروش
Public–Service Ad: یک تبلیغ غیرتجاری برای بالا بردن آگاهی مردم از یک مشکل خاص یا فرهنگی یا …
کمپین تبلیغاتی زیر مجموعه از کمپین بازاریابی است
تفاوت کمپین تبلیغاتی با کمپین بازاریابی :
کمپین تبلیغاتی یعنی استفاده از استراتژی تبلیغات و انتخاب یک رسانه درست برای انتقال پیام برند، سپس ساخت یک فرآیند تبلیغی برای معرفی محصول و ترغیب مخاطبان برای خرید محصول.
کمپین تبلیغاتی بنا به شرایط شرکت اعم از منابع مادی، مزیت های رقابتی محصول و خوشنامی برند، طوری رنگ آمیزی شده و در دسترس مخاطبان قرار می گیرد که لذت استفاده از محصول را بزرگ نشان دهد به گونه ای که با نمایش چند باره آن مخاطب ناخودآگاه تصمیم می گیرد.
در طرف دیگر کمپین تبلیغاتی زیر مجموعه از کمپین بازاریابی است از مطالب بالا متوجه شدیم کمپین تبلیغاتی صورت نمی گیرد مگر آنکه بازار هدف شناخته شده، اطلاعات کامل راجع به محصولات بدست آمده، مزیت های رقابتی آشکار شده و برنامه هایی برای معرفی برند صورت گرفته باشد.
در کمپین تبلیغاتی از رسانه برای افزایش فروش و معرفی یک محصول استفاده می شود اما در کمپین بازاریابی مجموعه از استراتژی های بازاریابی صورت می گیرد تا مخاطب علاوه بر اینکه از برند و محصولات شرکت آگاه شود به استفاده از سبد محصولات شرکت نیز ترغیب شود.
در کمپین بازاریابی قرار نیست با رنگ و لعاب دادن تیزر تبلیغاتی ساخت چرا که در اصل در کمپین بازاریابی تصمیم می گیریم که کمپین تبلیغاتی چه طور و با چه هزینه ای انجام دهیم .
برای رسیدن به اهداف کمپین بازاریابی می توان از استراتژی های مختلفی همانند بازاریابی رو در رو،هدایای تبلیغاتی ،برنامه های تفریحی و تشویقی،شرکت در مناسب های ویژه و نمایشگاه و … استفاده کرد.
تصاویر و ویدئو راحت تر در ذهن و حافظه مخاطب باقی می مانند
نکاتی برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق
بازار هدف خود را بررسی کنید :
ممکن است شما از انواع روشهای تبلیغات آنلاین استفاده کنید، اما اگر بدون هدف و استراتژی عمل کنید، فقط کاربران را گیج و بودجه خود را هدر دادهاید. بنابراین بازار هدف خود را بررسی و شخصیت مخاطبان مورد نظرتان را تعریف کنید. پس از تقسیم بندی آنها میتوانید تبلیغات تاثیریگذاری داشته باشید.
مزیت رقابتیتان را پررنگ تر جلوه دهید:
یکی از کلید های موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی تاکید بیشتر بر موفقیت های شرکت است- آن دسته از عواملی که موجب مزیت رقابتی شرکت گردیده است.- بسیاری از کمپین های تبلیغاتی هوشمندانه اجرا می گردند اما در معرفی صحیح مزایا و ویژگی های برتر محصول یا خدمت شکست می خورند.
یکی از کلید های موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی تاکید بیشتر بر موفقیت های شرکت است
باید هزینه نمایید تا درآمد کسب کنید:
راه های فراوانی برای پس انداز پول های شرکت وجود دارد اما کمپین تبلیغاتی جای مناسبی برای صرفه جویی در هزینه ها نیست؛ چرا که این امر مستقیما بر فروش و سودآوری شرکت تاثیر می گذارد.
وبسایت خود را آماده نگه دارید :
ماموریت اصلی همه روشهای تبلیغات آنلاین، اطلاع رسانی و هدایت کاربران به صفحه فرود مشخص شده است. به همین دلیل باید سایت خود را برای پذیرایی از کاربران ورودی آماده کنید. رعایت نکات تجربه کاربری در کنار طراحی گرافیکی خوب و سرعت بارگذاری مناسب از جمله مواردی است که باید به آن اهمیت دهید.
تصویر برندتان را در ذهن ها ثبت نمایید:
کمان لوگوی مک دونالد را حتی در شرایطی که یک فرد با سرعت بالا در حال عبور از یک بزرگراه باشد تشخیص می دهد. محصولات بسیار زیادی هستند که از طریق لوگو یا بسته بندیشان به سرعت در ذهن افراد شناخته می شود. متاسفانه بسته بندی مقوله است که اکثر شرکت های ایرانی در آن ضعیف عمل نموده اند.
تصویر برند بسیار حائز اهمیت می گردد وقتی که در کمپین تبلیغاتی و اقدامات ترویجی یک محصول استفاده می شود. بسیاری از شرکت های تبلیغاتی اقدام به ساختن یک تصویر مستمر که در ذهن مخاطب ثبت گردد نمی نمایند و با این کار شانس تاثیر گذاری عمیق بر چشم انداز محصول در ذهن مشتریان را از دست می دهند.
موقعیت های بسیاری وجود دارد که در آن بروزرسانی صفحه به طور مداوم سودمند است، یک حراج سایت eBay یک مثال خوب است. شما می توانید یک افزونه برای کروم اضافه کنید که به طور خودکار صفحه شما را بروزرسانی می کند.
مراحل :
عبارت "auto refresh chrome" را در Google جستجو کنید. بر روی یک افزونه که در لیست وجود دارد مانند "Easy Auto Refresh" کلیک کنید.
روی «Add to Chrome» در گوشه بالا سمت چپ کادر پس زمینه خودکار کلیک کنید.
دکمه "Add" را فشار دهید تا شروع به نصب افزونه refresh کند.
روی آیکون فلش دایره ای که در کنار نوار آدرس وب در Chrome قرار دارد کلیک کنید.
هنگامی که می خواهید ویژگی تازه سازی را شروع کنید، دکمه سبز "Start " را فشار دهید. طول زمان بین رفرش شدن صفحه در سمت چپ نشان داده شده است. نماد با فلش های دایره ای سبز روشن می شود و تا زمانی که شما آن را متوقف کنید، صفحه را در فاصله زمانی انتخاب کنید. با کلیک کردن بر روی آیکون دوباره آن را انجام دهید و سپس دکمه «Stop» را کلیک کنید.
نکات :
اطمینان حاصل کنید که شما چرخه تازه سازی را متوقف کنید اگر نتایجی را که می خواهید، مانند صفحه ای بیابید که در آن می خواهید پیشنهاد دهید. در غیر این صورت ممکن است نتایج را از دست بدهید.
هشدارها :
مراقب باشید که سایت هایی را که استفاده می کنید، تازه ای داشته باشید، زیرا برخی ممکن است هشدارهایی در مورد چنین فعالیت هایی داشته باشند، زیرا پهنای باند خود را استفاده می کنند.
طراحی قالب اختصاصی
قالب یک وب سایت معرف برند شماست . از انجا که برند ها بی همتا هستند لذا قالب وب سایت های فروشگاهی نیز می بایست بی همتا بوده و معرفی کننده برند آن شرکت باشد . در یک فروشگاه اینترنتی طراحی قالب و رابط کاربری نقش بنیادین در جذب بیننده ایفا می کند . معمولا در فروشگاه های اینترنتی اطلاعات ، تصاویر ، ویدئو ها و نظرات مختلفی در خصوص یک فرآورده در صفحه آن وجود دارد که طراحی مناسب و ارائه درونمایه مفید سبب جذب مخاطب به آن سایت می گردد .
قالب رسپانسیو و واکنشگرا
با پروا به اینکه شمار کاربران موبایل روز به روز در حال افزایش است لذا می بایست تارنما شما از راه تلفن های همراه و ابعاد مختلف صفحه نمایش بخوبی تماشا شود و متناسب با هر ابعادی ، تغییر شکل دهد . بدبختانه شوربختانه اکثر قالب های باستانی رسپانسیو نبوده و تنها در کامپیوتر ها نمایش مناسبی دارند . سورینت رهنمود می کند در سفارش طراحی تارنما شرکتی خود حتما رسپانسیو بودن سایت را مد نظر پیمان دهید .
معرفی کانال های ارتباطی
یکی از مهمترین بخش های یک وب سایت شناسایی طریق های بستگی با شرکت است . بسته به اینکه مشتریان شما از چه قشری هستند می توانید گذرگاه های ارتباطی مختلفی همانند تلفن ، مویابل ، فکس ، ایمیل ، پیامک ، شبکه های اجتماعی و . . . را باره استفاده پیمان دهید . سورینت رهنمود می کند از تمامی کانال های ارتباطی موجود بهرهگیری کنید الی حتی یک مشتری را نیز از دست ندهید .
وب سایت چند زبانه
در عصر دیجیتال فروش محلی معنا ندارد و گستره مشتریان الی آنسوی مرزها نیز قبل می رود . لذا دربایستن است خدمات و محصولات خود را به سایر زبان ها نیز ارائه کنید لغایت مشتریان بیگانه خویش را از دست ندهید . معمولا در کشور ما زبان های عربی و انگلیسی بیشتر باره بهرهگیری پیمان می گیرند .
معرفی محصولات و خدمات
یکی دیگر از دسته های مهم سایت دسته معرفی محصولات و خدمات شرکت خواهد بود . اساساً قصد از راه اندازی یک تارنما فروشگاهی همین جستار است و احتیاج است که محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو شناسایی کنید . ارائه تصاویر و ویدئوهای گوناگون ، نگارش مقالات متعدد و مرتبط با سوداگری و محصولات خویش ، شناسایی همکاران و . . . می تواند اعتبار شما را نزد مشتریان بیش از قبل بهبود بخشد . بخش هایی که می تواند به پیشبرد اهداف شما در تارنما های فروشگاهی کمک کند . پیشنهاد های گزیده تر ، محصولات همانند ، جدیدترین و پرطرفدارترین محصولات هستند که به نوعی باعث افزایش ماندگاری بازدیدکنندگان در تارنما می شود که می تواند به افزایش اعتماد آنها به تارنما شما کمک کند و برآیند اینکه موجب افزایش فروش شما می شوند .
می خوانم
ارائه خدمات سئو و بهینه سازی سایت
آمار بازدید و آنالیز پیشرفته
مشاهده آمار تارنما بصوریت ریز با امکان آنالیز آن این فرصت را به شما خواهد داد تا نقاط قوت و سستی وب سایت خویش را معرفی کنید . پیشباز کاربران از سوژه یا صفحه ای خاص و یا وارون عدم اشتیاق آنها در تماشا خدمات و محصولات شما نشانگر تصمیمات اشتباه در طراحی سایت ، شناسایی محصولات و . . . خواهد بود که شما با آنالیز پیشرفته سایت توانا به بررسی و رفع مشکلات اینچنینی خواهید بود .
سیستم خرید
یک سیستم خرید پسندیده در فروشگاه های اینترنتی از نان شب نیز واجب تر است . بسیاری از مشتریان هنگام خرید در صورتی که نیاز به ثبت اسم اولیه در سایت داشته باشند سریعاً سایت را ترک می کنند . در یک سیستم خرید آرمانی کاربر ابتدا باید محصولات باره نظر خویش را جهت خرید به سبد خرید خود اضافه کند . محلی برای درج کدهای تخفیف ارائه شده بدست فروشگاه در عقیده گرفته شود . سپس کاربر در حین تکمیل سفارش مشخصات خویش را نیز برای ارسال کالا وارد کند و از راه همین اطلاعات برای وی حساب کاربری ساخته شود . در ته نیز پیوست به یک درگاه بانکی تایید شده و مطمئن نیز می تواند اعتماد کاربر را جلب نماید .
نماد اعتماد الکترونیک
یکی از مهمترین آیتم هایی که وب سایت های فروشگاهی می بایست به آن توجه کنند سمبول(لاتین) اعتماد الکترونیک یا ای نماد است . این نشانه که بدست وزارت صنعت ، معدن و بازرگانی در پسندیدن صاحبان وب سایت ها پیمان می گیرد احد از ارکان مهم جلب اعتماد مشتریان به شمار می رود . البته دریافت ای نماد بیشتر می بایست از سمت مشتریان سپریدن شود اما سورینت جهت رفاه حال مشتریان در این باره اقدامات لازم را نیز اتمام خواهد عدل .
دیجیتال مارکتینگ
بخش اعظمی از فروش و تبلیغات تارنما های فروشگاهی از طریق ارسال ایمیل ، پیامک ، شبکه های اجتماعی و . . . است که بطور کلی به آن دیجیتال مارکتینگ می گویند . در این باره سرویس های ارسال ایمیل و پیامک ، پیوندیدن سایت به شبکه های اجتماعی و خدمات پیشتبانی آنها گرد از مواردی است که می بایست در ارئه خدمات طراحی سایت نیز دلخواه پیمان گیرد .
استفاده از پروتکل امن SSL
وب سایت هایی که با اطلاعات دلنازک کاربران در وابستگی هستند و کاربر می بایست اطلاعات تماس ، حساب بانکی و . . . را وارد کند می بایست از پروتکل امن SSL یا همان HTTPS بهرهگیری کنند . این پروتکل سبب می شود ارسال اطلاعات به سمت سرور بصورت امن و رمزنگاری شده باشد و از درز و لو رفتن اطلاعات جلوگیری می کند .
می خوانم
طراحی سایت شرکتی
سئو و بهینه سازی
اکثر مشتریان شما از طریق موتورهای جستجو با سایت شما اشنا خواهند شد . لذا هر چقدر بتوانید تارنما خویش را در این باره بهینه کنید الی موتورهای جستجو پروا اکثریت به شما کنند مشتریان اکثریت به سمت شما سرازیر خواهند کرد . علمی که جهت فعالیت در این دامنه نیاز است دانش سئو و بهینه سازی تارنما است . SEO به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است .
امکانات مورد نیاز برای طراحی سایت فروشگاهی |
هر چقدر سایت شما برای موتورهای جستجو شفاف تر و خواناتر باشد محصولات ، مقالات و خدمات شما در رتبه های بالاتر موتورهای جستجو قرار خواهد گرفت و بالطبع کاربران اکثریت را پذیرا خواهید بود .
سورینت علاوه بر بهینه سازی و افزایش سئو سایت شما این امکان را فراهم نموده است که مدیران وب سایت ها خود نکات مختلف سئو را فرا گرفته و در سایت خویش پیاده سازی نمایند . جهت کسب اطلاعات اغلب و کمپانی در دوره های جامع “فتح چکاد های گوگل” با ما تماس حاصل نمایید .
به گزارش فارس به نقل از دیلیمیل، شرکت سامسونگ در تازهترین بیانیه خود اعلام کرده: بیش از یک میلیون دستگاه گلکسی فولد فروخته شده و این رقم باوجود مشکلات بسیار در این گوشی هوشمند و بدقولیهای فراوان حاصل شده است.
گلکسی فولد که جزء نوآوریهای سامسونگ در طراحی تلفن همراه محسوب میشود قرار بود در اوایل فروردین ماه عرضه شود که به دلیل آسیب صفحه نمایش با چندین ماه تأخیر مواجه شد.
سامسونگ تنها چند روز پیش از آغاز فروش گلکسی فولد اعلام کرد عرضه گوشی تاشدنی ۲ هزار دلاری خود را به تعویق میاندازد.
وان اوه هیون، مدیرعامل سامسونگ اواخر خردادماه اعلام کرد: گوشی گلکسی فولد این شرکت پس از چندین ماه تأخیر و بدقولی بالأخره آماده عرضه بازار است.
براساس آمارهای موجود، از ماه سپتامبر تا کنون بیش از یک میلیون دستگاه گلکسی فولد در سراسر جهان به فروش رفته و این گوشی دو هزار دلاری مخاطبان خاص خود را جذب کرده است.
کارشناسان فناوری میگویند: گرچه ممکن است ۱ میلیون دستگاه در مقایسه با سایر تولید کنندگان تلفن بزرگ افت بزرگی باشد؛ آیفون ۱۱ از زمان عرضه در ماه اکتبر ۱۲ میلیون دستگاه فروخته؛ اما با توجه به مشکلات متعدد برای گلکسی فولد و قیمت بالای آن، این رقم از فروش بسیار حائز اهمیت است.
سال ۲۰۱۹ سال پربار و تاثیرگذاری در دنیای تکنولوژی بود. امسال آخرین سال چرخه نسل کنونی کنسولهای بازی محسوب میشود و حالا که به انتهای سال نزدیک میشویم، خبرهای زیادی درباره نسل بعدی و محصولات آینده این حوزه در اختیار داریم. PlayStation ۵ و Xbox Scarlett، دو محصول برتر این حوزه هستند که تا به امروز خبرهای زیادی درباره آنها منتشر شده است. در سال ۲۰۱۹، شرکت نینتندو نیز نسخه کوچکتر و قابل حملتری از کنسول خود معرفی کرد که Switch Lite نام دارد و همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure را معرفی کرد. در ادامه میخواهیم پرسروصداترین محصولات و خبرهای دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۹ را معرفی کنیم.
محصول خلاقانه و جذاب نینتندو
دستگاه سوئیچ تاکنون مهمترین دستاورد شرکت نینتندو محسوب میشده است و در سالجاری این شرکت، نسخه کوچکتر و سبکتر Switch Lite را از این کنسول عرضه کرد. در سالجاری همچنین بازی حرکتی Ring Fit Adventure نیز معرفی شد، بازی که تلاش شرکت نینتندو را برای جهتگیری به سمت بازیهای حرکتی و تناسب اندام نشان میدهد. شرکت نینتندو قبلا نیز بازی مشابهی عرضه کرده بود به نام Wii Fit اما Ring Fit Adventure بازی است که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه میکند. Ring Fit Adventure بازی است از شرکت نینتندو که انگیزه بیشتری برای ورزش و حرکت ارائه میکند.
ورود صفحات نمایش تاشو
صفحات نمایش تاشو، دستاوردی است که بسیاری، سالها چشمانتظار آن بودهاند و حالا در سال ۲۰۱۹ به حقیقت پیوستن این آرزو را شاهد بودیم. در ماه ژانویه، در نمایشگاه CES، شرکت الجی اولین تلویزیون OLED تاشو را معرفی کرد. این تلویزیون میتوانست تنها در چند ثانیه از صفحهای به اندازه ۶۵ اینچ، به یک صفحه لوله شده تبدیل شود. یک ماه بعد، دو مدل گوشی تاشو معرفی شد: سامسونگ گلکسی فولد و هوآوی میتایکس. این گوشیها با بازشدن صفحه، تبدیل به تبلت و با تا شدن آن، دوباره به گوشی تبدیل میشوند. گوشی تاشو سامسونگ جدیدا با قیمت فضایی عرضهشده گوشی تاشو هوآوی جدیدا برای پیشفروش عرضه شده، البته فقط در چین. با معرفی این دو محصول، ظاهرا یخ دیگر شرکتها نیز در این زمینه باز شد. شرکت مایکروسافت نیز کمی بعد اعلام کرد که دو گوشی تاشو در راه دارد که Surface Neo و Surface Duo نام دارند و اواخر سال بعد عرضه میشوند. شاید بتوان جذابترین گوشی تاشو معرفی شده را Motorola Razr دانست که با برداشتی از گوشیهای تاشوی کلاسیک، طراحی شده است.
قدمی بزرگ در صنعت VR(واقعیت افزوده)
۲۰۱۹ سال پر باری برای حوزه واقعیت افزوده یا VR بود. دستاوردهای نرم افزاری و سختافزاری چشمگیری از سوی شرکتهای فعال در این حوزه معرفی شد. یکی از بهترین محصولات معرفی شده در این زمینه، هدست the Valve Index بود که کیفیت رزولوشن بالاتر، رفشریت بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سهبعدی فوقالعاده و قابلیتهای منحصربهفرد دیگری را ارائه میکند. این هدست البته بسیار گرانقیمت است- ۱۰۰۰ دلار برای پکیج کامل- و به همین دلیل شاید نتواند برای تمام دوستداران دنیای واقعیت افزوده کارآیی داشته باشد. هدست ویآر Valve Index کیفیت رزولوشن بالاتر، نرخ بهروزرسانی بیشتر برای صفحه نمایش، سیستم صوتی سه بعدی فوقالعاده و قابلیتهای منحصربهفردی را ارائه میکند. شرکت Oculus نیز امسال دو هدست جدید معرفی کرد: Rift S و Quest. هر دو هدست به سیستمی مجهز هستند به نام inside-out tracking که نیاز به تعبیه سنسور برای جلوگیری از برخورد با اشیا را برطرف میکند. هر دو هدست، ۴۰۰ دلار قیمت دارند و تفاوتشان در این است که Rift S را میتوان تنها با اتصال به کامپیوتر بازی استفاده کرده اما مدلQuest، سیستمی جداگانه است و نیازی به کامپیوتر ندارد. Quest را میتوان یکی از برجستهترین دستاوردها در حوزه VR دانست، زیرا سیستمی مستقل است و میتواند برای طیف بیشتری از کاربران، کارآیی داشته باشد و طعم بازیهای واقعیت افزوده را به آنها بچشاند. برای انجام بازیهای VR عموما وجود کامپیوتر گیمینگ قدرتمند یا PS۴ لازم است اما با وجود هدست Quest، دسترسی به این تکنولوژی برای دیگر اقشار دوستدار بازیهای واقعیت افزوده، راحتتر میشود.
ظهور سرویسهای پخش لحظهای بازی
یکی دیگر از مباحث داغ سال ۲۰۱۹، سیستمهای پخش بازی ابری بود. از عمر سرویسهای پخش آنلاین بازی یا استریمینگ، یک دهه میگذرد. شرکتهای مختلفی در این زمینه فعالیت میکنند که از برترین آنها OnLive، Gaikai، انویدیا و مایکروسافت است. امسال، گوگل نیز به جمع این شرکتها پیوست و سرویس استادیا(Stadia service) را معرفی کرد. براساس ادعای گوگل، در سرویس استادیا، بازیها با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه با کیفیت ۴K استریم و پخش میشوند و اجرای این بازیها روی دستگاههای مجهز به سیستم کروم، - مثل گوشی تبلت، مرورگر کروم و Chromecast – هیچگونه تاخیر یا latency در پخش نخواهند داشت. این سرویس بدونشک دستاورد مهمی است و میتواند نقطه عطفی در صنعت گیمینگ محسوب شود. قرار است، سال آینده نسخه رایگان این پلتفرم عرضه شود اما فعلا استفاده از آن تنها با پرداخت حق اشتراک و همچنین خرید بازیها، امکانپذیر است، متاسفانه!